A Vasfüggöny túraút
A "kegyetlen kerítésnek" is nevezett Vasfüggöny, amely csaknem fél évszázadon keresztül elválasztotta Európa keleti és nyugati felét egymástól,
napjainkra egyre hangsúlyosabban a határok nélküli szabadság és az összetartozás
újraértelmezett jelképévé válik.
E folyamatok, gondolatok állnak a Vasfüggöny túraút
kialakítása mögött is, mely kerékpáros turisztikai útvonal az EuroVelo 13 - Iron
Curtain Trail (ICT) elnevezést kapta.
A Vasfüggöny túraút több mint 10400 km hosszan, 20 országot érintve a Barentstengertől egészen a Fekete-tengerig tart. Ezzel az ICT az európai kerékpárút-hálózat leghosszabb útvonala. A Vasfüggöny számtalan emlékét, a háborítatlan természeti szépségeket az egykor hermetikusan elzárt határsáv őrizte meg. A kerékpáros
turizmus fejlesztése ezen értékek megismerhetőségét és bemutatását szolgálja
a környezeti fenntarthatóság javításával.
A Vasfüggöny túraút olyan határtérségeken keresztül vezet és teremt újra természetes összeköttetést, amelyek két oldalát a hidegháború idején a közlekedési kapcsolatok - ideértve a kerékpárosakat is - megszakításával választották el. Tipikusan ilyen mesterségesen kettéosztott térség a Hetés is, ahol csupán 2004 óta járható át szabadon az államhatár.
Az EuroVelo 13 kerékpárút gerincútvonala a Hetésben közvetlenül érinti Genterovci
-Göntérháza, Kamovci - Kámaháza, Žitkovci - Zsitkóc és Mostje - Hídvég településeket a szlovéniai oldalon, amihez csatlakozva egy kiegészítő útvonal halad végig
a magyarországi oldal települései közül Bödeházán és Gáborjánházán. A Hetés
térségébe tervezett útvonal teljes egészében kapcsolódik a Mesés Hetés Zöldúthoz,
melyen a kerékpáros turisták megismerkedhet a falvak tájértékeivel, néphagyományaival, szokásaival, mindennapi életével.
The Iron Curtain, also called the 'cruel fence', which separated Eastern
and Western Europe for almost half a century, is now becoming the
re-interpreted symbol of freedom without borders and of belonging. These were
the considerations behind the establishment of the Iron Curtain Trail officially
named EuroVelo 13 - Iron Curtain Trail (ICT).
The Iron Curtain Trail spans more than 10 400 kms, 20 countries from the Barents
Sea to the Black Sea. This makes the ICT the longest train in the European bicycle
trail network. Innumerable relics of the Iron Curtain and unadulterated natural
assets were preserved by the hermetic isolation of the frontier zone. The promotion
of bicycle tourism serves to open up and present these values while improving
environmental sustainability.
The Iron Curtain Trail crosses frontier regions and recreates their natural linkages
that were torn apart during the cold war when transport links including biking were
severed. Hetés is one of these artificially divided regions, with the border opened
up only in 2004.
The main EuroVelo 13 bicycle trail directly goes through Genterovci -Göntérháza,
Kamovci - Kámaháza, Žitkovci - Zsitkóc and Mostje - Hídvég on the Slovenian
side, and a supplementary trail wonders off to Bödeháza and Gáborjánháza in
Hungary. The trail proposed for the Hetés region is fully aligned with the Fabulous
Hetés Greenway, where bikers can see the landscape values of the villages, their folk
traditions, customs and everyday lives.
Železna zavesa, imenovana tudi "okrutna ograja", ki je vzhodni in
zahodni del Evrope delila skoraj pol stoletja, postaja danes vse bolj
izraziti simbol svobode brez meja in enotnosti. Ti procesi, misli so stali tudi
v ozadju oblikovanja kolesarskepoti ob železni zavesi, poimenovani EUROVELO
13 - IronCurtainTrail (ICT.
Kolesarska pot ob železni zavesi je dolga 10400 km in poteka skozi 20 držav,
od Barentovega pa vse do Črnega morja. ICT je s tem najdaljši odsek omrežja
evropskih daljinskih kolesarskih poti. V nekoč hermetično zaprtem obmejnem
pasu so ohranjene številne ostaline železne zavese, pa tudi neokrnjene naravne
lepote. Namen razvoja kolesarskega turizma je spoznavanje in prikaz teh
vrednot ter izboljšanje okoljske trajnosti.
Kolesarska pot ob železni zavesi vodi skozi tiste obmejne regije in jih ponovno
naravno povezuje, ki so jih v obdobju hladne vojne med seboj ločili tudi z ukinitvijo
prometnih povezav, vključno s kolesarskimi. Tipična, tako razdeljena pokrajina je
tudi Hetés, kjer je prost prestop meje mogoče šele od leta 2004.
Na slovenski strani vodi glavna linija kolesarske poti EuroVelo 13 tudi skozi naselja
Genterovce, Kamovce, Žitkovce in Mostje, k temu pa se nato priključi stranska pot,
ki na madžarski strani pelje skozi vasi BödeházainGáborjánháza. Odsek, načrtovan
za področje Hetésa se v celoti priključuje Zeleni poti Pravljičnega Hetésa, kjer lahko
turisti spoznajo krajinske vrednote, tradicijo, ljudske običaje in vsakodnevno
življenje tamkajšnjih vasi.