A Hetés népi vallásossága II. – Templomok, kápolnák
A templom, régies szóval egyház, az egyazon felekezethez tartozók kultuszhelyeként központi szerepet töltött be a falvak életében. Közösségszervező szerepe is jelentős volt.
A korai építések többsége földesúri-kegyúri tevékenységhez köthető. Csak autonóm
közösségek, kiváltságolt települések emelhettek önálló templomot maguknak.
A reformáció után különösen fontossá vált a paraszti, mezővárosi közösségek templomépítő tevékenysége. Az ellenreformáció időszakában ugyanakkor döntő jelentősége volt annak a ténynek, hogy a nem katolikus gyülekezetek templomépítését tilalmazták, illetve különféle módon akadályozták, többek között korlátozták a jobb
építési anyagok felhasználását.
Délnyugat-Magyarországon a legtöbb régi, falusi templom a török időkben elpusztult, sokszor az elnéptelenedett faluval együtt. A 18. század közepétől kezdődtek
új építések, természetesen először a nagyobb mezővárosokban. A szerény anyagi lehetőséggel rendelkező kis falvakban csak a 19-20. században épültek "kőtemplomok".
A Hetés évszázadokon keresztül a dobronaki római katolikus egyházhoz tartozott.
Az itt álló, 1500 férőhelyes Szent Jakab templomot - a 14. században épült, később
leégett templom helyén - a környék akkori birtokosa és a plébánia kegyura, Esterházy Miklós herceg építette 1794 -1796 között. A falvakból Dobronak felé vezető
miseutak nyomvonala helyenként még ma is felfedezhető, jellemzően azonban már
csak a helyiek emlékezetében él.
A trianoni békeszerződést (1920) követően a Hetés magyarországi falvainak kapcsolata Dobronakkal (Dobrovnik) megszakadt. A kis népességszámú falvakban ma
látható kisméretű római katolikus templomok (Bödeháza, Bödeháza-Szentistvánlak,
Gáborjánháza, Zalaszombatfa) az 1920-as évek végén és az 1930-as években épültek.
The church used to play a central role in villages as a place for residents of
the same denomination to congregate. It was also a strong communal force.
Most of the early churches were affiliated with landlords/squires. Only autonomous,
privileged communities were allowed to build their own churches. After the
Reformation church-building became particularly important for peasant
communities and country towns. In contrast, during the Counter-Reformation the
construction of churches by non-Catholic congregations or at least made difficult,
for instance by limiting the use of higher-quality building materials.
In South-West Hungary most old village churches were destroyed during the Turkish
occupation, often together with the de-populated village. Church construction
gained momentum in the mid-18th century, first in larger country towns. Small
villages with modest financial means started building 'stone churches' only in the
19th-20th century.
For centuries Hetés belonged to the Roman Catholic church of Dobronak. The St.
Jabob church with a capacity of 1500 persons was built between 1794 and 1796 by
the landlord and patron of the parish, Duke Miklós Eszterházy at the location of
a church, originally dating back to the 14th century, which had burned down. The
trail of the small 'mass paths' leading from the villages to Dobronak are still visible
in some places, but they mostly survive only in the memories of the locals.
After the peace treaty of Trianon (1920) the ties of the villages in the Hungarian
part of the Hetés were broken with Dobronak (Dobrovnik). The small Roman
Catholic churches that can be found in the villages with modest numbers of
residents (Bödeháza, Bödeháza-Szentistvánlak, Gáborjánháza, Zalaszombatfa)
were built in the late 1920s and the 1930s.
Cerkev je v življenju vasi imela centralno vlogo kot kultno mesto
pripadnikov iste veroizpovedi. Prav tako pomembna je bila tudi pri
organizaciji skupnosti.
Večina zgodnjih gradenj je bila povezana z veleposestniki-patroni. Samo avtonomne
skupnosti, privilegirana naselja so si lahko postavila svoje, samostojne cerkve. Po
reformaciji je še posebej pomembna postala gradnja cerkva v podeželskih skupnostih
in mestih. V obdobju protireformacije so nekatoliškim verskim skupnostim gradnjo
cerkva prepovedali oziroma so jim to na različne načine preprečevali, med drugim
tudi z omejevanjem uporabe kakovostnejših, boljših gradbenih materialov.
Večina starih vaških cerkva in opustele vasi jugozahodne Madžarske so bile v času
turških vpadov uničene. Od sredine 18. stoletja so začeli graditi nove, najprej
predvsem v večjih trgih in mestih. Majhne vasi s skromnimi finančnimi zmožnostmi
so"kamnite cerkve" dobili šele v 19.-20. stoletju.
Hetésje dolga stoletja spadal k dobrovniški rimokatoliški cerkvi. Tukajšnja cerkev
sv. Jakoba, ki lahko sprejme do 1500 vernikov je bila v letih 1794-1796 sezidana
s pomočjo takratnega velikaša in cerkvenega patrona Miklósa Eszterházyja, postavili
pa so jo na pogorišču stare cerkve iz 14. stoletja. Sledove nekdanjih "mašnih cest",
ki so iz ostalih vasi vodile v Dobrovnik, je na nekaterih mestih moč odkriti še danes,
sicer pa živijo samo še v spominu domačinov.
Stiki med madžarskimi vasmi Hetésa in Dobrovnikom so se po podpisu trianonske
mirovne pogodbe (1920) prekinili. Rimokatoliške cerkvice, ki jih danes lahko vidimo
v vasicah z majhnim številom prebivalstva (Bödeháza, Bödeháza-Szentistvánlak,
Gáborjánháza, Zalaszombatfa) so bile sezidane ob koncu dvajsetih in v tridesetih
letih 20. stoletja.